مجتمع آموزشی ایثارگران صدیقه کبری (س)
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شهریار

طرح همیار معلم

مدیریت و معاونت آموزشگاه

سلام برتمامی عزیزان :

فعالیتهای آموزشی با توجه به پیشرفت علوم و فنون  باید به این باور رسید که وظیفه ما در فرایند آموزش تنها انتقال واقعیتهای علمی نیست . باید چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان آموزش داد. آری اگر هدف آموزشی را بوضوح مشخص کنیم و با سازماندهی درست محیط آموزشی زمینه کسب تجارب و اجرای فعالیتهای آموزشی را فراهم سازیم یادگیری خود به خود صورت خواهد گرفت .لزوما در راستای تحقق این هدف متعالی معلم نیز باید همگام و همزمان با پیشرفت روز افزون دانش امروزی بطور مداوم و مستمر روش های نوین تدریس را به منظور افزایش سطح یادگیری بیاموزد .و برای رسیدن به مطلوب نهایی از دانش آموزان به عنوان تنهاترین و بهترین یارو همکار بهره گیرد . چرا که به نظر میرسد در دنیای کنونی برای عقب نماندن از غافله پرشتاب تکنولوزی باید معلم و شاگرد همگام و همیار باهم قله های موفقیت را بپیمایند .

در این کار گروهی خلاصه فعالیتهای انجام شده در پیشبرد طرح همیار معلم بیان شده است .امید است با وجود برخی محدودیتها در اجرای بهتر طرح همچون متاهل بودن دانش آموزان و داشتن وظایف همسرداری و وظیفه مادری  وکمبود فضای آموزشی برای برگزاری کلاسهای همیار معلم وهمچنین کمبود بودجه برای تشویق دانش آموزان فعال ؛این طرح را بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.

چرا  از روش همیار معلم استفاده می کنیم؟

 تحقیق نشان داده است که فنون یادگیری مشارکتی موجب :

• ارتقا یادگیری و موفقیت علمی دانش آموز می شود .

• ارتقای حافظه ی دانش آموز می شود .

• افزایش رضایت دانش آموز با تجربه ی یادگیری هایشان  می شود.

•توسعه ی مهارت های دانش آموزان  در ارتباط شفاهی می شود.

• توسعه ی  مهارت های اجتماعی دانش آموزان می شود.

 

 

هدف این طرح ارتقای کیفی و کمی یادگیری دانش آموزان است و روش کار به صورت زیر:

به منظور ارتقائ یادگیری دانش آموزان ضعیف  و افزایش بهره وری در کلاس 2 الی 3 نفر از دانش اموزان برتر در  کلاس  بعنوان سرگروه "همیار معلم " انتخاب شدند و قرار برآن گردید که هر سر گروه در وقت های خارج از کلاس و همچنین در خود کلاس درس مسئولیت آموزش سایر هم گروهی های خود را بر عهده بگیرد و در ضمن این یادگیری یک یادگیری متقابل باشد یعنی خود سرگروه هم میتواند در برخی اوقات در نقش یک زیر گروه عمل کرده و از سایر اعضا بخواهد در صورت توانایی عهده دار توضیح درس  تمرین و یا پرسش و پاسخ باشد .

برای ایجاد انگیزه کار گروهی در میان اعضا گروه و افزایش احساس مسئولیت گروهی از روشهای مختلفی استفاده کردیم:

1- ارزیابی مداوم و مستمر کار دانش آموزان

2- پرسش و پاسخ دبیر از دانش آموزان ضعیف در بیشتر جلسه ها ی درس "در صورت امکان " و بررسی وضعیت درسی

 

3- تشویق کلامی دانش آموزان پیشرفتی در پایان آزمون های. (توسط دبیر مربوطه)

4- در نظر گرفتن جوایزی برای سرگروههای فعال در پایان طرح.

ارزیابی طرح در  سه ماه گذشته نشان میدهد که تقریبا تمامی دانش آموزان از شرکت در کلاسهای همیار معلم راضی بودند و تمایل به ادامه مداوم و مستمر طرح را دارند

اهداف طرح همیاران معلم بشرح ذیل می باشد:

الف - بهره گیری ازتوانمندی تحصیلی دانش آموزان ممتاز هردرس به منظور رفع اشکالات درسی از سایر دانش آموزان

ب- نهادینه کردن فعالیتهای گروهی و ارتقا کیفی تعا مل اجتماعی دانش آموزان

ج- تقویت اعتماد به نفس

 * زمان اجرای طرح : در طول یک ترم 

نظر به شایستگی و پشتکارتعدادی از دانش آموزان در امر تحصیل،علم و اخلاق تعدادی از این دانش آموزان از سوی مدیریت آموزشگاه مورد تقدیر وتشکر قرار خواهند گرفت.

 

بقیه اسامی در مرحله بعد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت

[ ۱۳٩٠/٩/٢٧ ] [ ٥:٥٤ ‎ب.ظ ] [ مرضیه بختیاری معاون آموزشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
 
امکانات وب

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

تماس با ما